Direktlänk till inlägg 21 juli 2009

Bakgrunden

Av Tant Ulsa - 21 juli 2009 10:48


Ja, jag ska väl börja förklara lite hur det kommer sig att vi äter LCHF. Det var vår käre vän Mr R som började äta så här och enträget försökte omvända oss. Länge stod jag emot, övertygad om att det bara inte kunde vara bra att äta på det viset men så småningom började tanken "kanske" smyga sig in och jag bestämde mig för att vi skulle pröva.


Efter jul.


Startdatum sattes. 1 januari, traditionellt och fint "ny diet"-datum ;) Mikaela fick starta dagen därpå för hon befann sig i Stockholm för att flyga hem nya valpen (Lovis alltså).

I början var det lite knepigt, omställningen tog lite tid, man har ju varit van vid fettsnålt osv, kunde lätt få panik vid middagsplaneringen. Nu tänker man inte på det längre, det går automatiskt att undvika kolhydraterna.

Har på köpet lärt mig säga "Nej tack!" vilket jag alltid haft svårt för...


Kan också nämna att vi upptäckt att vi tål väldigt olika mängd kolhydrater. Mikaela kan lugnt äta mer och ändå gå ner i vikt medan jag knappt kan titta på dem utan att svälla upp som en ballong! ;)


Hittills har vi gått ner 31,1 (Mikaela) respektive 12,6 kg (jag) vilket innebär att vi i snitt gått ner 1kg (Mikaela) och 0,4kg (jag) i veckan och det kan väl tyckas vara en lagom takt. Jag har 6kg kvar tills jag når normalt BMI, enligt tabellerna i alla fall, och sen får vi se om jag är nöjd där ;)


Kan väl även nämna att det som är så skönt med LCHF är att man slipper det dåliga samvetet för att äta gott! Varje dag känns som "fusk-dag" för man får äta smarrig mat och man får äta sig mätt!


Tanken är att det ska komma bilder på maten sen men just nu är kameran icke användbar.


//Tanten

 
 
Mr R

Mr R

23 juli 2009 06:41

Hej vännen, mysigt att du har tagit initiativet till en matblogg. Skall bli kul att följa hur eran mat ser ut framöver.
Håller fullständigt med om att det var MYCKET ångest dom första gångerna när man började med feta saker istället för fettsnålt.
Det jag kan säga är att mitt blodsocker har stabiliserat sig (5,4 HBA1C, BLODTRYCKET LIGGER PÅ 111/75), Svisse pratade med en dietist som inte tyckte det var nåt konstigt, inga KOLHYDRATER inget högt socker så enkelt var det. Började känna hur dum man har varit som har gått på alla dom DUMMA saker som vårat livsmedelsverk har upplyst oss om. Det var ju inte så längesedan som vi skulle äta 7-8 skivor bröd varje dag.....

Så fortsätt att äta gott och må bra, om det nu visar sig framöver att LCHF-kosten inte var så bra, så har jag iaf hunnit

http://spinnackerns.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mr R

23 juli 2009 06:44

Oops!
Det blev fel i tidigare inlägg. Rätt som det var så hade jag publicerat artikeln utan att vara klar, hmm. konstigt. kanske är censurerad om man pratar gott om LCHF. I vilket fall som helst så

 
Ingen bild

Mr R

23 juli 2009 06:47

NÄE, nu hände det igen. Nu slutar jag och du ULLE du får ta bort det som du tycker. Himmla konstigt.....
Har sagt det som jag känner för nu.
så läs hela följetongen. He he he

Kram på er. / Roger Ölveryd

 
Ingen bild

Ulle

23 juli 2009 14:46

Det blir lätt så när man är uppe för tidigt ;) 06:41! Då hade vi knappt gått och lagt oss ;)

Kram på dig med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Ulsa - 14 april 2014 17:18


Nä, jag tänker inte låtsas att NU minsann tar jag upp den här bloggen på allvar igen. Passade ändå på att ändra titeln eftersom vi inte bara äter LCHF längre. I grunden absolut, eftersom vi båda mår bäst på den kosten, men vi har släppt lite på tygla...

Av Tant Ulsa - 31 augusti 2010 12:34


  Det här receptet kommer från "Kokbok: GI-Noll!" av Sten Sture Skaldeman. Vi testade det häromdan och det var såå gott!   1knippe färsk grön sparris 300g laxfilé salt o peppar 2 ägg 2dl vispgrädde 1knippe hackad gräslök (eller f...

Av Tant Ulsa - 9 augusti 2010 10:36

2 stora omeletter: Några nävar styckfryst spenat smör att steka i Vispa samman:   4ägg   4msk grädde   salt, svart- och vitpeppar, muskot Fräs hälften av spenaten i smör tills den har tinat/börjar få färg. Häll på hälften av ome...

Av Tant Ulsa - 9 augusti 2010 10:30

   (Vi låtsas inte om att jag inte bloggat här på ett halvår...) 500g köttfärs 1 liten gul lök, finhackad ½ squash, tärnad 1 röd spetspaprika, tärnad 4-5 färska champinjoner, tärnad 4dl creme fraiche 1dl grädde 1 pkt Icas färs...

Av Tant Ulsa - 13 februari 2010 14:57

  Yes! Idag blir det moussaka!! Återkommer om den.   Frukost: Omelett på 2ägg o grädde 5 baconskivor 1 rejäl klick färskost   Mellanmål: Gräddmjölk Några matskedar jordnötssmör   //Tanten ...

Presentation

Sedan januari 2009 har LCHF, (LowCarbHighFat), varit en del av våra liv och nu vill kocken här hemma, TantUlsa, dela med sig av sina tips och recept!

Håll till godo!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<<
Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards